
Fiona & Ruby
Moderátor: Moderátoři
Re: Fiona & Ruby
Vidno, že si to s paní užíváte, a tož v tom pokračujte, dokud zdraví přeje! 

W124 E320 R6 Coupé 1994
- Reklama
- Herr Blitz
- Příspěvky: 132
- Registrován: 24 črc 2023, 11:09
- Bydliště: Lázně Toušeň
Re: Fiona & Ruby
Zatím z větší části i s dcerou, i když zrovna v neděli nás do Želivu poslala/pustila samotné. Poprvé po patnácti letech jsme někde byli bez dcery
.

25. (OPEL 2.) Astra PHEV GS line
24. (OPEL 1.) Mokka-e Ultimate
24. (OPEL 1.) Mokka-e Ultimate
- Herr Blitz
- Příspěvky: 132
- Registrován: 24 črc 2023, 11:09
- Bydliště: Lázně Toušeň
Re: Fiona & Ruby
Pokud by někoho zajímalo, jak se žije s FVE a bzučícími auty po ekonomické stránce, tak máme za sebou první kompletní sledovací období a vyšlo to takto
.
Ve sledovaném období od 1.6.2024 do 31.5.2025 bylo celkem vyrobeno 8,3484 MWh při celkové spotřebě 10,3412 MWh. Takže spotřeba byla stále ještě vyšší než výroba. Na tom mají hlavní zásluhu bzučící auta
.
Domácnost vykázala ve sledovaném období spotřebu 4,4892 MWh - elektrikou netopíme, stále ještě jedeme na zemní plyn.
Plně elektrická Mokka nasosala 2,705 MWh, na které ujela 14.042 km při nákladech na 1 km ve výši 0,4421 Kč.
Plug-in hybridní Astra do sebe nasosala 3,147 MWh, přičemž nájezd za sledované období byl 37.455 km, ale samozřejmě s pomocí benzínu
- tady vychází náklady na 1 km celkem na 1,58 Kč, z toho elektrika 0,1434 na 1 km.
Jak kalkuluju cenu 1 kWh - pořizovací cenu celé FVE včetně očekávaných nákladů na údržbu a opravy jsem rozpočítal dle předpokládané životnosti a očekávané výroby - tím jsem došel k částce Kč 1,40 za 1 kWh, která teče z FVE do auta (buď přímo nebo přes fyzické úložiště doma).
Pokud nabíjím z přetoků, které jsou uložené ve virtuální baterii, tak k ceně 1 kWh připočítávám náklady na přenos a podporu OZE, tak, jak jí uvádí ČEZ ve svém ceníku k mému tarifu a produktu, to vychází po zaokrouhlení na Kč 1,30 na 1 kWh, takže celkem za 1 kWh z přetoků Kč 2,70.
Záměrně v těchto výpočtech nezohledňuji fixní platby za odběrné místo a jistič, ty bych musel platit, i kdybych elektrifikovaná auta neměl.
Když se na to člověk takhle podívá a vezme v potaz servisní náklady, tak auto disponující spalovacím motorem je jasně v ekonomické nevýhodě. Upozorňuji, že to myslím z pohledu mých preferencí. Já už prostě o čistém spalováku neuvažuji. S FVE na střeše je to pro mě otázka toho, zda jít cestou čistého bzučáku nebo PHEV. Astra v PHEV je skvělý auto, ale ceny servisních prohlídek jsou stejně brutální jako u jiných spalováků a náklady na benzín jsou oproti elektrice taky úplně jinde, přičemž pořizovací ceny srovnatelných BEV vs. PHEV jsou stejně jako pak pojistky velice podobné.
Takže já na 90% budu pro sebe jako příští auto pořizovat taky BEV - dojezd už je pro mě dostačující a "tankování" doma má svoje kouzlo
.

Ve sledovaném období od 1.6.2024 do 31.5.2025 bylo celkem vyrobeno 8,3484 MWh při celkové spotřebě 10,3412 MWh. Takže spotřeba byla stále ještě vyšší než výroba. Na tom mají hlavní zásluhu bzučící auta

Domácnost vykázala ve sledovaném období spotřebu 4,4892 MWh - elektrikou netopíme, stále ještě jedeme na zemní plyn.
Plně elektrická Mokka nasosala 2,705 MWh, na které ujela 14.042 km při nákladech na 1 km ve výši 0,4421 Kč.
Plug-in hybridní Astra do sebe nasosala 3,147 MWh, přičemž nájezd za sledované období byl 37.455 km, ale samozřejmě s pomocí benzínu

Jak kalkuluju cenu 1 kWh - pořizovací cenu celé FVE včetně očekávaných nákladů na údržbu a opravy jsem rozpočítal dle předpokládané životnosti a očekávané výroby - tím jsem došel k částce Kč 1,40 za 1 kWh, která teče z FVE do auta (buď přímo nebo přes fyzické úložiště doma).
Pokud nabíjím z přetoků, které jsou uložené ve virtuální baterii, tak k ceně 1 kWh připočítávám náklady na přenos a podporu OZE, tak, jak jí uvádí ČEZ ve svém ceníku k mému tarifu a produktu, to vychází po zaokrouhlení na Kč 1,30 na 1 kWh, takže celkem za 1 kWh z přetoků Kč 2,70.
Záměrně v těchto výpočtech nezohledňuji fixní platby za odběrné místo a jistič, ty bych musel platit, i kdybych elektrifikovaná auta neměl.
Když se na to člověk takhle podívá a vezme v potaz servisní náklady, tak auto disponující spalovacím motorem je jasně v ekonomické nevýhodě. Upozorňuji, že to myslím z pohledu mých preferencí. Já už prostě o čistém spalováku neuvažuji. S FVE na střeše je to pro mě otázka toho, zda jít cestou čistého bzučáku nebo PHEV. Astra v PHEV je skvělý auto, ale ceny servisních prohlídek jsou stejně brutální jako u jiných spalováků a náklady na benzín jsou oproti elektrice taky úplně jinde, přičemž pořizovací ceny srovnatelných BEV vs. PHEV jsou stejně jako pak pojistky velice podobné.
Takže já na 90% budu pro sebe jako příští auto pořizovat taky BEV - dojezd už je pro mě dostačující a "tankování" doma má svoje kouzlo

25. (OPEL 2.) Astra PHEV GS line
24. (OPEL 1.) Mokka-e Ultimate
24. (OPEL 1.) Mokka-e Ultimate
Re: Fiona & Ruby
Jedna vec je ze jezdi clovek za "korunu na kilak", ale taky tam skoro nikdo nezapocitava cenu auta a pak i tebou zminovany servis. Ale mit barak nahodim solary a podobny auto taky beru 

- Herr Blitz
- Příspěvky: 132
- Registrován: 24 črc 2023, 11:09
- Bydliště: Lázně Toušeň
Re: Fiona & Ruby
Tak já s pořizovací cenou kalkuluju. Proto jsem zdůraznil, že čistý spalovák pro mě není volba. A pokud dáš vedle sebe cenu PHEV a BEV variant srovnatelných aut (Grandland umí oba pohony, Astra taky atp.), tak jsou ceny skoro stejné. Pojistky díky tomu posléze taky. A pak už jsi u nákladů na prohlídky (stačí porovnat naší Astru a Mokku
) a náklady na benál vs. elektřinu z vlastní FVE a je celkem hotovo.
Bolí první investice, pak už je to vlastně pořád dokola podobný vzorec...

Bolí první investice, pak už je to vlastně pořád dokola podobný vzorec...
25. (OPEL 2.) Astra PHEV GS line
24. (OPEL 1.) Mokka-e Ultimate
24. (OPEL 1.) Mokka-e Ultimate
- Astra - R@SAG
- Moderátor
- Příspěvky: 631
- Registrován: 02 dub 2020, 13:26
- Bydliště: Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Fiona & Ruby
Tak musím řící, že velmi pěkně jsi to rozepsal a i s tím souhlasím. Já osobně jsem hodně zvažoval práve Astru L s benzinovým motorem + baterkou. Na je díky tomu, že je tam 4 válcový motor, ale díky tomu, že do práce jezdím cca 5km a díky zdravotním potížím to opravdu chodit denně nedokáži, byla to jasná volba.
Pokud má člověk dům, tak zde si myslím, že to je jasná volba mít elektro auto. Mi ti co bydlíme v panelovém domě, tak to je úplná blbost mír elektrické auto a proto se začínám přiklánět k Astře L Mild- Hybrid. Jen mi tam pořád nevoní ta 1.2 Turbo s ne zcela odskoušena nová 6st automaticka dvojspojková převodovka.
U nas nakonec vyhrál stav, že Astru J si necháváme a za 4 roky ji předáme k 18 tinám Astru a mi si koupime neco pro dva. Tak pořad je ba 1 místě Astra L, ale pro 2 lidi možná i Corsa.
Pokud má člověk dům, tak zde si myslím, že to je jasná volba mít elektro auto. Mi ti co bydlíme v panelovém domě, tak to je úplná blbost mír elektrické auto a proto se začínám přiklánět k Astře L Mild- Hybrid. Jen mi tam pořád nevoní ta 1.2 Turbo s ne zcela odskoušena nová 6st automaticka dvojspojková převodovka.
U nas nakonec vyhrál stav, že Astru J si necháváme a za 4 roky ji předáme k 18 tinám Astru a mi si koupime neco pro dva. Tak pořad je ba 1 místě Astra L, ale pro 2 lidi možná i Corsa.
Předešlé vozy: Opel Astra F 1.4 8v - 1992
Současný vůz: Opel Astra G 1.4 16v ECOTEC - 2003
Současný vůz: Opel Astra G 1.4 16v Twinport - 2006
Současný vůz: Opel Astra J 1.4 Turbo 88kW/120k - 2015
WEB: astra-rasag.cz - vše o Opelech.
Současný vůz: Opel Astra G 1.4 16v ECOTEC - 2003
Současný vůz: Opel Astra G 1.4 16v Twinport - 2006
Současný vůz: Opel Astra J 1.4 Turbo 88kW/120k - 2015
WEB: astra-rasag.cz - vše o Opelech.
Re: Fiona & Ruby
Radime, proc myslis, ze pro lidi z panelaku je elektro auto nesmysl? Klasickym spalovakem taky prece nejezdis k pumpe denne a pri tvem najezdu + - 20km denne rekl bych a nejaky vylet o vikendu by stacilo 1x tydne nabijet na verejne nabijecce.
To me osobne by problem nedelalo, ale spis bych resil ten servis, jasne, treba Tesla ujede min 100 000 km a servis "nepotrebuje", ale kdyz by byla nejaka pojistna udalost, tak nevim, jestli bych chtel pul roku cekat az bude volno v Praze.
To me osobne by problem nedelalo, ale spis bych resil ten servis, jasne, treba Tesla ujede min 100 000 km a servis "nepotrebuje", ale kdyz by byla nejaka pojistna udalost, tak nevim, jestli bych chtel pul roku cekat az bude volno v Praze.
- Astra - R@SAG
- Moderátor
- Příspěvky: 631
- Registrován: 02 dub 2020, 13:26
- Bydliště: Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Fiona & Ruby
Řeknu to jednoduše, podívej se kolik zaplatíš u rychlonabiječky za jedno nabití auta. Cena je po registraci cca 8 - 10Kč za kWh (někdy i více). Baterie v Astře má cca 12,6 kapacotu. Další věc je to, že rychlonabijení dost snižuje životnost samotné baterie, ikdyž tam je dnes elektronika co to klídá. Další věc je pokrytí samotných nabijecích stanic, jak by elektro mělo více lidí, tak jsi v haji a budeš čekat než příjdeš na řadu. Další věc co jsem vůbec nevěděl, bylo to, že pokud na nabiječce bys nechal auto po nabití delší čas, tak platíš nejen za eletřinu, ale i další poplatek za napojení, teď přeně nevím kolik tam bylo, ale myslím cca za každou další hodinu pár koru to bylo.
Za mě to je ideál domek, kde to nabijí ne tak velkou rychlostí a tím líp pro samotnou baterii, nadále cena je úplně jiná a tím pádem zde se to vyplatí. Jak jsme si to vše propošítal, tak mě to dost překvapilo. Pokud se neregistruješ u poskytovatelů rychlonabiječek, tak cena máže být i okolo 15 korun za kWh, kde je pořízení samotného auta apod. Okolo mě mám za poslední dobu mnoho lidí co si pořídilo elektro auta a i starší cca 3 - 4 roky i nové. Všichni nabijí v práci, kde to mají zdarma, jako zaměstnanci, nebo mají domek a solární panely. Ani jeden nebydlí v paneláku. Rychlo nabiječky používají, jen jak jedou na dovolenou, nebo dále několik set km na výlet.
Za mě to je ideál domek, kde to nabijí ne tak velkou rychlostí a tím líp pro samotnou baterii, nadále cena je úplně jiná a tím pádem zde se to vyplatí. Jak jsme si to vše propošítal, tak mě to dost překvapilo. Pokud se neregistruješ u poskytovatelů rychlonabiječek, tak cena máže být i okolo 15 korun za kWh, kde je pořízení samotného auta apod. Okolo mě mám za poslední dobu mnoho lidí co si pořídilo elektro auta a i starší cca 3 - 4 roky i nové. Všichni nabijí v práci, kde to mají zdarma, jako zaměstnanci, nebo mají domek a solární panely. Ani jeden nebydlí v paneláku. Rychlo nabiječky používají, jen jak jedou na dovolenou, nebo dále několik set km na výlet.
Předešlé vozy: Opel Astra F 1.4 8v - 1992
Současný vůz: Opel Astra G 1.4 16v ECOTEC - 2003
Současný vůz: Opel Astra G 1.4 16v Twinport - 2006
Současný vůz: Opel Astra J 1.4 Turbo 88kW/120k - 2015
WEB: astra-rasag.cz - vše o Opelech.
Současný vůz: Opel Astra G 1.4 16v ECOTEC - 2003
Současný vůz: Opel Astra G 1.4 16v Twinport - 2006
Současný vůz: Opel Astra J 1.4 Turbo 88kW/120k - 2015
WEB: astra-rasag.cz - vše o Opelech.
- Herr Blitz
- Příspěvky: 132
- Registrován: 24 črc 2023, 11:09
- Bydliště: Lázně Toušeň
Re: Fiona & Ruby
A já Ti do toho hodím krapet vidle
.
Pokud se budeme bavit o Astře PHEV, tak zapomeň na rychlonabíječky. Standardně je osazena jednofázová nabíječka o výkonu 3,7 kW, tedy 16A. Tedy přesně to, co dáš do normální zásuvky. Baterie v Astře má udávanou kapacitu 12,6 kWh nebo taky 12,7 kWh, jak kde. Využitelná kapacita se udává 9,9 kWh. Moje zkušenost je, že v průměru ukáže měřák po nabití kolem 10,7 kWh při dobíjení z nuly na 100%.
Astra si umí polepšit na zesílenou nabíječku 7,4 kW, tedy 32A, ale pořád na jedné fázi. To je Ti něco platné na veřejných nabíječkách, které jedou 22 kW na třech fázích, ale doma je Ti to k prdu, tam tou zásuvkou víc 16A (teoreticky
) stejně neprorveš.
Budeme-li se tedy bavit o Astře PHEV, tak se vůbec nedívej na ceny rychlonabíjení, ale po výkonech na 22 kW střídavého proudu, stejnosměrný PHEV v Astře neumí.
A při nabíjení doma je zesílená nabíječka na pěst, protože má snahu maximalizovat nabíjecí výkon - pokud nastavíš nabíjení na 16A, tak chytrou nabíječku nebo wallbox odpojí přepěťová ochrana, hloupá nabíječka Ti rozpustí zásuvku (rozpustil jsem 4, než jsem na to přišel
). Takže nabíjím s nastavením na 10A (ono to kolem téhle hodnoty tak nějak osciluje, ale nepřetěžuje to zapojení) a nabíjím zhruba 6 hodin.
U čistého BEV tyhle problémy neřeším, tam se auto řídí nastavením nabíječek a běhá to dle předpokladu.
Ono vůbec přemýšlení o rychlonabíjení je nesprávná cesta. Tohle se má použít občas, když už se jede někam dál. Při běžném provozu se má baterie šetřit pomalým nabíjením. Typicky třeba na nabíječkách u obchodů. Prostě přijedu nakoupit, dám to sosat. A co to nasosá, to to nasosá a netlačím do plna. Prostě s bzučákem se žije a uvažuje trochu jinak než se spalovákem. Ale zvykl jsem si rychle a s nabíjením v garáži to mám samozřejmě mnohem snazší, to si uvědomuju.

Pokud se budeme bavit o Astře PHEV, tak zapomeň na rychlonabíječky. Standardně je osazena jednofázová nabíječka o výkonu 3,7 kW, tedy 16A. Tedy přesně to, co dáš do normální zásuvky. Baterie v Astře má udávanou kapacitu 12,6 kWh nebo taky 12,7 kWh, jak kde. Využitelná kapacita se udává 9,9 kWh. Moje zkušenost je, že v průměru ukáže měřák po nabití kolem 10,7 kWh při dobíjení z nuly na 100%.
Astra si umí polepšit na zesílenou nabíječku 7,4 kW, tedy 32A, ale pořád na jedné fázi. To je Ti něco platné na veřejných nabíječkách, které jedou 22 kW na třech fázích, ale doma je Ti to k prdu, tam tou zásuvkou víc 16A (teoreticky

Budeme-li se tedy bavit o Astře PHEV, tak se vůbec nedívej na ceny rychlonabíjení, ale po výkonech na 22 kW střídavého proudu, stejnosměrný PHEV v Astře neumí.
A při nabíjení doma je zesílená nabíječka na pěst, protože má snahu maximalizovat nabíjecí výkon - pokud nastavíš nabíjení na 16A, tak chytrou nabíječku nebo wallbox odpojí přepěťová ochrana, hloupá nabíječka Ti rozpustí zásuvku (rozpustil jsem 4, než jsem na to přišel

U čistého BEV tyhle problémy neřeším, tam se auto řídí nastavením nabíječek a běhá to dle předpokladu.
Ono vůbec přemýšlení o rychlonabíjení je nesprávná cesta. Tohle se má použít občas, když už se jede někam dál. Při běžném provozu se má baterie šetřit pomalým nabíjením. Typicky třeba na nabíječkách u obchodů. Prostě přijedu nakoupit, dám to sosat. A co to nasosá, to to nasosá a netlačím do plna. Prostě s bzučákem se žije a uvažuje trochu jinak než se spalovákem. Ale zvykl jsem si rychle a s nabíjením v garáži to mám samozřejmě mnohem snazší, to si uvědomuju.
25. (OPEL 2.) Astra PHEV GS line
24. (OPEL 1.) Mokka-e Ultimate
24. (OPEL 1.) Mokka-e Ultimate
Re: Fiona & Ruby
Že jsem tak smělej a přidám se k debatě
Astra má letos 7 let a pomalu uvažuju kam dál. Vzhledem k tomu že jsem si zvykl na ten vyšší výkon, mám dost omezený výběr. Např. Grandland PHEV by teoreticky splňoval zadání, ale jako člověk bydlící v paneláku jsem k tomu dost skeptický. Určitě neplánuju jezdit nakupovat někam jinam než jsem zvyklý jen abych si dobil auto. Beru že PHEV bude výhodnější než MHEV a ICE díky rekuperaci při častých jízdách po městě, otázka je ale - vyplatí se PHEV pokud vůbec neplánuju pravidelně nabíjet? (pokud se náhodou vyskytnu u zásuvky tak auto samozřejmě připojím - na chatě, v garáži co mám mimo bydliště, ale to bude třeba 10x za rok celkem). Když nad tím tak přemýšlím, dává mi smysl pouze MHEV nebo ICE... zkoušel jsem něco "spočítat", ale přijde mi tam moc nejistých proměnných 


Astra K ST, 2018, 1.6T AT
EX Astra H, 2009, 1.6 Easytronic
EX Astra H, 2009, 1.6 Easytronic