Jaká má být provozní teplota motoru 1.6 Turbo (A16LET)?
Moderátoři: Astra - R@SAG, Moderátoři
Jaká má být provozní teplota motoru 1.6 Turbo (A16LET)?
Ahoj, mám dotaz na majitele aut s motorem 1.6 Turbo (A16LET) - jaku máte průběžnou teplotu vody po zahřátí motoru? Mně se to podle údaji na palubce (OPCOMem jsem to zatím neměřil) pohybuje mezi 105 - 110°C aniž by se spoštěla sahara, tak nevim, jestli to neni moc. Sahara se ale kolem tech 110°spouští a srazi to mirně pod 100°. Díky za tipy.
Jirka
Jirka
Astra H Caravan "Fenix", 1.7 CDTI, 2005 / Ravenol SSL, 0W40 / EuroOil Optimal Diesel + aditiva Liqui Moly
Ex Astra J GTC, 1.6 Turbo, 2014
Ex Škoda Fabia Combi, 1.9 TDI, 2001
Ex Škoda 130l, 1986
Ex Astra J GTC, 1.6 Turbo, 2014
Ex Škoda Fabia Combi, 1.9 TDI, 2001
Ex Škoda 130l, 1986
- Reklama
Re: Jaká má být provozní teplota motoru 1.6 Turbo (A16LET)?
U motoru A16LET je dvoustupňový termostat s vyhřívacím tělískem
Rozsah teploty chladicí kapaliny až do 105 ° C (volnoběh a střední provoz) je termostaticky řízen expanzním prvkem.
Rozsah teploty chladicí kapaliny až 95 ° C (střední a plné zatížení) je regulován přídavným elektrickým vyhřívacím tělískem v expanzním prvku. Vyhřívací tělísko je řízeno ECU (řídící jednotkou motoru) systémem regulace teploty a ohřívá expanzní prvek tak, aby se termostat otevřel, když teplota stoupne. Rozsahy teplot chladicí kapaliny se upravují v závislosti na otáčkách motoru, zatížení motoru, zařazeném rychlostním stupni a vnější teplotě. Ukázka funkce dvoustupňového termostatu, v čase 1,52sec je vidět vyslání signálu z ECU na vyhřívací tělísko. Ventilátor chlazení 1° spíná okolo 110°C a 2° okolo 115°C.
https://www.youtube.com/watch?v=ruHGm4iSC_A
Rozsah teploty chladicí kapaliny až do 105 ° C (volnoběh a střední provoz) je termostaticky řízen expanzním prvkem.
Rozsah teploty chladicí kapaliny až 95 ° C (střední a plné zatížení) je regulován přídavným elektrickým vyhřívacím tělískem v expanzním prvku. Vyhřívací tělísko je řízeno ECU (řídící jednotkou motoru) systémem regulace teploty a ohřívá expanzní prvek tak, aby se termostat otevřel, když teplota stoupne. Rozsahy teplot chladicí kapaliny se upravují v závislosti na otáčkách motoru, zatížení motoru, zařazeném rychlostním stupni a vnější teplotě. Ukázka funkce dvoustupňového termostatu, v čase 1,52sec je vidět vyslání signálu z ECU na vyhřívací tělísko. Ventilátor chlazení 1° spíná okolo 110°C a 2° okolo 115°C.
https://www.youtube.com/watch?v=ruHGm4iSC_A
Re: Jaká má být provozní teplota motoru 1.6 Turbo (A16LET)?
To je hodně zajímavá informace, neměl jsem tušení, že takovýhle termostaty existujou...

V tom videu řikaj, že novější motory jsou provozovaný na vyšších teplotách kvúli lepší efektivitě - ať už to znamená cokoliv. Na druhou stranu lidi ve svých autech mění termostaty za chladnější, aby tím údajně šetřili motor. Nabízí se podobná teze jako u signalizace přeřazování palubním počítačem při relativně nízkých otáčkách pro nižší spotřebu. Dostanete sice nižší spotřebu, ale pro motor nic moc. Takže otázka zní, jestli motor nechat v tomto režimu fungování ve vyšších teplotách, nebo mu malinko pomoct a instalovat chladnější termostat...
Astra H Caravan "Fenix", 1.7 CDTI, 2005 / Ravenol SSL, 0W40 / EuroOil Optimal Diesel + aditiva Liqui Moly
Ex Astra J GTC, 1.6 Turbo, 2014
Ex Škoda Fabia Combi, 1.9 TDI, 2001
Ex Škoda 130l, 1986
Ex Astra J GTC, 1.6 Turbo, 2014
Ex Škoda Fabia Combi, 1.9 TDI, 2001
Ex Škoda 130l, 1986
Re: Jaká má být provozní teplota motoru 1.6 Turbo (A16LET)?
Ahojte! Kolega StanC to popsal (spolu s videem v odkazu) naprosto pregnantně, klobouk dolů! Jsem ještě ze staré školy a tyhle všelijaké technické fičury moderních vozů jdou mimo mě, avšak jsem názoru, že pro motor je lepší teplota "vyšší" než bychom chtěli či jsme zvyklí, než pracovní teplota nízká, hlavně s ohledem na motorový olej. S teplotou motoru/chladící kapaliny obecně se to má podobně jako se vším v životě - když je něčeho moc, vyvolává to v nás obavy. Když motor točí vyšší/vysoké otáčky, může se poškodit, tak mají lidi tendenci jej spíš podtáčet (jo, výrobci prostřednictvím rádce řazení je v tom ještě podporují), když ručka na budíku teploty ukazuje moc, furt na ni koukáme a bojíme se uvaření motoru. Proto se ve většině vozů budíky teploty už ani nemontují - lidi jsou v klidu a ještě se ušetří. Nebo se to pomocí SW ošéfuje tak, že ručka drží na 90°C jak přibitá za všech okolností (koncern) a člověk je spokojený. Lidi chtějí být ohlupováni a vlastně si nic jiného nezaslouží. Výměna termostatu za "chladnější" by připadala v úvahu asi jen v případě klasického termostatu, který tady však není...
W124 E320 R6 Coupé 1994
Re: Jaká má být provozní teplota motoru 1.6 Turbo (A16LET)?
Dobře napsáno, budu to sledovat, ale nechám to zatim být. Pro mě je ten skok z provozních 86°C u mé 1.7 CDTI Astry Caravan poměrně velký, takže proto ty obavy. Raděj si tedy zjišťuji informace, než abych později litoval, že jsem něco zanedbal. Každopádně díky moc za informace!Colommbo píše: 29 črc 2021, 10:00 Ahojte! Kolega StanC to popsal (spolu s videem v odkazu) naprosto pregnantně, klobouk dolů! Jsem ještě ze staré školy a tyhle všelijaké technické fičury moderních vozů jdou mimo mě, avšak jsem názoru, že pro motor je lepší teplota "vyšší" ...
Astra H Caravan "Fenix", 1.7 CDTI, 2005 / Ravenol SSL, 0W40 / EuroOil Optimal Diesel + aditiva Liqui Moly
Ex Astra J GTC, 1.6 Turbo, 2014
Ex Škoda Fabia Combi, 1.9 TDI, 2001
Ex Škoda 130l, 1986
Ex Astra J GTC, 1.6 Turbo, 2014
Ex Škoda Fabia Combi, 1.9 TDI, 2001
Ex Škoda 130l, 1986
Re: Jaká má být provozní teplota motoru 1.6 Turbo (A16LET)?
Termostat MAP znamená, že má uloženou mapu chlazení v ECU (řídící jednotce motoru) a podle provozních podmínek reaguje ECU na teplotu motoru. Pozor nezaměnit se zkratkou MAP pro snímač absolutního tlaku v sacím sběrném potrubí. Někde se proto také uvádí termostat Map. Tento typ termostatů začal Opel používat u motoru Z16XEP. Popis funkce a výhod u termostatu MAP z překladu.UseThe4s píše: 29 črc 2021, 10:08. Pro mě je ten skok z provozních 86°C u mé 1.7 CDTI Astry Caravan poměrně velký, takže proto ty obavy. Raděj si tedy zjišťuji informace, než abych později litoval, že jsem něco zanedbal. Každopádně díky moc za informace!
https://translate.google.com/translate? ... rev=search
Ventilátor chlazení se při zapnutí klimatizace spouští podle zvýšenného tlaku v okruhu klimatizace, nezávisle na teplotě motoru.
Re: Jaká má být provozní teplota motoru 1.6 Turbo (A16LET)?
Jj, to jsem zaznamenal - uz po nastartování studeného motoru se při zapnuté klimatizaci spouští sahara takovým zvláštním způsobem - vždycky po cca 10 sekundových intervalech tak asi na 3 sekundy...?StanC píše: 29 črc 2021, 11:27 Ventilátor chlazení se při zapnutí klimatizace spouští podle zvýšenného tlaku v okruhu klimatizace, nezávisle na teplotě motoru.
Astra H Caravan "Fenix", 1.7 CDTI, 2005 / Ravenol SSL, 0W40 / EuroOil Optimal Diesel + aditiva Liqui Moly
Ex Astra J GTC, 1.6 Turbo, 2014
Ex Škoda Fabia Combi, 1.9 TDI, 2001
Ex Škoda 130l, 1986
Ex Astra J GTC, 1.6 Turbo, 2014
Ex Škoda Fabia Combi, 1.9 TDI, 2001
Ex Škoda 130l, 1986
Re: Jaká má být provozní teplota motoru 1.6 Turbo (A16LET)?
Omlouvam se,ze to bude trochu mimo misu,ale StanC je borec a takove veci ma v malicku!!!!Taky mne pomohl nekoklikrat.Colommbo píše: 29 črc 2021, 10:00 Ahojte! Kolega StanC to popsal (spolu s videem v odkazu) naprosto pregnantně, klobouk dolů!
Re: Jaká má být provozní teplota motoru 1.6 Turbo (A16LET)?
S tímto tedy musím souhlasit. Netuším sice čím se StanC zabývá nebo v jakém oboru pracuje. Toto však byla jedna z nejfundovanějších odpovědí, jakou jsem kdy na foru přečetl a před rozsahem jeho znalostí se hluboce skláním...vojtaopel píše: 29 črc 2021, 19:07 Omlouvam se,ze to bude trochu mimo misu,ale StanC je borec a takove veci ma v malicku!!!!Taky mne pomohl nekoklikrat.
Astra H Caravan "Fenix", 1.7 CDTI, 2005 / Ravenol SSL, 0W40 / EuroOil Optimal Diesel + aditiva Liqui Moly
Ex Astra J GTC, 1.6 Turbo, 2014
Ex Škoda Fabia Combi, 1.9 TDI, 2001
Ex Škoda 130l, 1986
Ex Astra J GTC, 1.6 Turbo, 2014
Ex Škoda Fabia Combi, 1.9 TDI, 2001
Ex Škoda 130l, 1986