Jaká má být provozní teplota motoru 1.6 Turbo (A16LET)?

Moderátoři: Astra - R@SAG, Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
UseThe4s
Příspěvky: 164
Registrován: 26 říj 2020, 14:44
Bydliště: Praha

Jaká má být provozní teplota motoru 1.6 Turbo (A16LET)?

Příspěvek od UseThe4s »

Ahoj, mám dotaz na majitele aut s motorem 1.6 Turbo (A16LET) - jaku máte průběžnou teplotu vody po zahřátí motoru? Mně se to podle údaji na palubce (OPCOMem jsem to zatím neměřil) pohybuje mezi 105 - 110°C aniž by se spoštěla sahara, tak nevim, jestli to neni moc. Sahara se ale kolem tech 110°spouští a srazi to mirně pod 100°. Díky za tipy.

Jirka
Astra H Caravan "Fenix", 1.7 CDTI, 2005 / Ravenol SSL, 0W40 / EuroOil Optimal Diesel + aditiva Liqui Moly
Ex Astra J GTC, 1.6 Turbo, 2014
Ex Škoda Fabia Combi, 1.9 TDI, 2001
Ex Škoda 130l, 1986
Reklama
 

StanC
Příspěvky: 278
Registrován: 31 bře 2020, 17:00

Re: Jaká má být provozní teplota motoru 1.6 Turbo (A16LET)?

Příspěvek od StanC »

U motoru A16LET je dvoustupňový termostat s vyhřívacím tělískem
Rozsah teploty chladicí kapaliny až do 105 ° C (volnoběh a střední provoz) je termostaticky řízen expanzním prvkem.
Rozsah teploty chladicí kapaliny až 95 ° C (střední a plné zatížení) je regulován přídavným elektrickým vyhřívacím tělískem v expanzním prvku. Vyhřívací tělísko je řízeno ECU (řídící jednotkou motoru) systémem regulace teploty a ohřívá expanzní prvek tak, aby se termostat otevřel, když teplota stoupne. Rozsahy teplot chladicí kapaliny se upravují v závislosti na otáčkách motoru, zatížení motoru, zařazeném rychlostním stupni a vnější teplotě. Ukázka funkce dvoustupňového termostatu, v čase 1,52sec je vidět vyslání signálu z ECU na vyhřívací tělísko. Ventilátor chlazení 1° spíná okolo 110°C a 2° okolo 115°C.
https://www.youtube.com/watch?v=ruHGm4iSC_A
Uživatelský avatar
UseThe4s
Příspěvky: 164
Registrován: 26 říj 2020, 14:44
Bydliště: Praha

Re: Jaká má být provozní teplota motoru 1.6 Turbo (A16LET)?

Příspěvek od UseThe4s »

StanC píše: 28 črc 2021, 18:22 U motoru A16LET je dvoustupňový termostat s vyhřívacím tělískem...
To je hodně zajímavá informace, neměl jsem tušení, že takovýhle termostaty existujou... :D Včera jsem měřil, jak se auto chová a naměřil jsem náledující. Po startu motoru a popojíždění po městě se motor zahřeje a pohybuje se mezi 106°a 107°. Potom na dálnici při 3500 otáčkách a 25°okolní teploty klesne na 104°. Po najetí do kolony, popojíždění rychlostí 25 km/k při 1800 ot. a 25°okolní teploty teplota stoupne na 110°, kde se drží, aniž by sepnul ventilátor. Po rozjezdu po dálnici se vrací opět na 104°. Je tohle vpořádku? Nebo má pro klid duše smysl ten termostat vyměnit? Auto má najeto 113.000 km a termostat už jednou byl měněnej při 61.000 km, ikdyž to si nejsem jistej, jestli nebyla svolávací akce.

V tom videu řikaj, že novější motory jsou provozovaný na vyšších teplotách kvúli lepší efektivitě - ať už to znamená cokoliv. Na druhou stranu lidi ve svých autech mění termostaty za chladnější, aby tím údajně šetřili motor. Nabízí se podobná teze jako u signalizace přeřazování palubním počítačem při relativně nízkých otáčkách pro nižší spotřebu. Dostanete sice nižší spotřebu, ale pro motor nic moc. Takže otázka zní, jestli motor nechat v tomto režimu fungování ve vyšších teplotách, nebo mu malinko pomoct a instalovat chladnější termostat...
Astra H Caravan "Fenix", 1.7 CDTI, 2005 / Ravenol SSL, 0W40 / EuroOil Optimal Diesel + aditiva Liqui Moly
Ex Astra J GTC, 1.6 Turbo, 2014
Ex Škoda Fabia Combi, 1.9 TDI, 2001
Ex Škoda 130l, 1986
Uživatelský avatar
Colommbo
Příspěvky: 1877
Registrován: 01 úno 2012, 09:35
Bydliště: kutnohorskokolínské pohraničí

Re: Jaká má být provozní teplota motoru 1.6 Turbo (A16LET)?

Příspěvek od Colommbo »

Ahojte! Kolega StanC to popsal (spolu s videem v odkazu) naprosto pregnantně, klobouk dolů! Jsem ještě ze staré školy a tyhle všelijaké technické fičury moderních vozů jdou mimo mě, avšak jsem názoru, že pro motor je lepší teplota "vyšší" než bychom chtěli či jsme zvyklí, než pracovní teplota nízká, hlavně s ohledem na motorový olej. S teplotou motoru/chladící kapaliny obecně se to má podobně jako se vším v životě - když je něčeho moc, vyvolává to v nás obavy. Když motor točí vyšší/vysoké otáčky, může se poškodit, tak mají lidi tendenci jej spíš podtáčet (jo, výrobci prostřednictvím rádce řazení je v tom ještě podporují), když ručka na budíku teploty ukazuje moc, furt na ni koukáme a bojíme se uvaření motoru. Proto se ve většině vozů budíky teploty už ani nemontují - lidi jsou v klidu a ještě se ušetří. Nebo se to pomocí SW ošéfuje tak, že ručka drží na 90°C jak přibitá za všech okolností (koncern) a člověk je spokojený. Lidi chtějí být ohlupováni a vlastně si nic jiného nezaslouží. Výměna termostatu za "chladnější" by připadala v úvahu asi jen v případě klasického termostatu, který tady však není...
W124 E320 R6 Coupé 1994
Uživatelský avatar
UseThe4s
Příspěvky: 164
Registrován: 26 říj 2020, 14:44
Bydliště: Praha

Re: Jaká má být provozní teplota motoru 1.6 Turbo (A16LET)?

Příspěvek od UseThe4s »

Colommbo píše: 29 črc 2021, 10:00 Ahojte! Kolega StanC to popsal (spolu s videem v odkazu) naprosto pregnantně, klobouk dolů! Jsem ještě ze staré školy a tyhle všelijaké technické fičury moderních vozů jdou mimo mě, avšak jsem názoru, že pro motor je lepší teplota "vyšší" ...
Dobře napsáno, budu to sledovat, ale nechám to zatim být. Pro mě je ten skok z provozních 86°C u mé 1.7 CDTI Astry Caravan poměrně velký, takže proto ty obavy. Raděj si tedy zjišťuji informace, než abych později litoval, že jsem něco zanedbal. Každopádně díky moc za informace!
Astra H Caravan "Fenix", 1.7 CDTI, 2005 / Ravenol SSL, 0W40 / EuroOil Optimal Diesel + aditiva Liqui Moly
Ex Astra J GTC, 1.6 Turbo, 2014
Ex Škoda Fabia Combi, 1.9 TDI, 2001
Ex Škoda 130l, 1986
StanC
Příspěvky: 278
Registrován: 31 bře 2020, 17:00

Re: Jaká má být provozní teplota motoru 1.6 Turbo (A16LET)?

Příspěvek od StanC »

UseThe4s píše: 29 črc 2021, 10:08. Pro mě je ten skok z provozních 86°C u mé 1.7 CDTI Astry Caravan poměrně velký, takže proto ty obavy. Raděj si tedy zjišťuji informace, než abych později litoval, že jsem něco zanedbal. Každopádně díky moc za informace!
Termostat MAP znamená, že má uloženou mapu chlazení v ECU (řídící jednotce motoru) a podle provozních podmínek reaguje ECU na teplotu motoru. Pozor nezaměnit se zkratkou MAP pro snímač absolutního tlaku v sacím sběrném potrubí. Někde se proto také uvádí termostat Map. Tento typ termostatů začal Opel používat u motoru Z16XEP. Popis funkce a výhod u termostatu MAP z překladu.
https://translate.google.com/translate? ... rev=search
Ventilátor chlazení se při zapnutí klimatizace spouští podle zvýšenného tlaku v okruhu klimatizace, nezávisle na teplotě motoru.
Uživatelský avatar
UseThe4s
Příspěvky: 164
Registrován: 26 říj 2020, 14:44
Bydliště: Praha

Re: Jaká má být provozní teplota motoru 1.6 Turbo (A16LET)?

Příspěvek od UseThe4s »

StanC píše: 29 črc 2021, 11:27 Ventilátor chlazení se při zapnutí klimatizace spouští podle zvýšenného tlaku v okruhu klimatizace, nezávisle na teplotě motoru.
Jj, to jsem zaznamenal - uz po nastartování studeného motoru se při zapnuté klimatizaci spouští sahara takovým zvláštním způsobem - vždycky po cca 10 sekundových intervalech tak asi na 3 sekundy...? 🤔
Astra H Caravan "Fenix", 1.7 CDTI, 2005 / Ravenol SSL, 0W40 / EuroOil Optimal Diesel + aditiva Liqui Moly
Ex Astra J GTC, 1.6 Turbo, 2014
Ex Škoda Fabia Combi, 1.9 TDI, 2001
Ex Škoda 130l, 1986
vojtaopel
Příspěvky: 130
Registrován: 22 bře 2010, 08:26

Re: Jaká má být provozní teplota motoru 1.6 Turbo (A16LET)?

Příspěvek od vojtaopel »

Colommbo píše: 29 črc 2021, 10:00 Ahojte! Kolega StanC to popsal (spolu s videem v odkazu) naprosto pregnantně, klobouk dolů!
Omlouvam se,ze to bude trochu mimo misu,ale StanC je borec a takove veci ma v malicku!!!!Taky mne pomohl nekoklikrat.
Uživatelský avatar
UseThe4s
Příspěvky: 164
Registrován: 26 říj 2020, 14:44
Bydliště: Praha

Re: Jaká má být provozní teplota motoru 1.6 Turbo (A16LET)?

Příspěvek od UseThe4s »

vojtaopel píše: 29 črc 2021, 19:07 Omlouvam se,ze to bude trochu mimo misu,ale StanC je borec a takove veci ma v malicku!!!!Taky mne pomohl nekoklikrat.
S tímto tedy musím souhlasit. Netuším sice čím se StanC zabývá nebo v jakém oboru pracuje. Toto však byla jedna z nejfundovanějších odpovědí, jakou jsem kdy na foru přečetl a před rozsahem jeho znalostí se hluboce skláním... 👍
Astra H Caravan "Fenix", 1.7 CDTI, 2005 / Ravenol SSL, 0W40 / EuroOil Optimal Diesel + aditiva Liqui Moly
Ex Astra J GTC, 1.6 Turbo, 2014
Ex Škoda Fabia Combi, 1.9 TDI, 2001
Ex Škoda 130l, 1986
Odpovědět

Zpět na „Astra J - Motory“