Stránka 1 z 1

zahřívání brzd po výměně kotoučů a desek

Napsal: 14 srp 2014, 10:34
od caliv6
Zdravím všechny. Chtěl bych poprosit o pomoc s problémem, který se pokusím níže popsat.

Mám Vectru C, r.v. 2003, 2,2 16V, 108kW. Začalo se mi hřát pravé zadní kolo. Po prvním ohledání stanovil mechanik příčinu ve špatném (zarezlém) lanovodu ruční brzdy. Jedna deska byla sjetá téměř na plech a navíc se mu ani nelíbil chod pístku v brdiči, tak bylo rozhodnuto, že se vymění lanovod, kotouče, desky, a přetěsní se brzdiče. Z časových důvodů udělal mechanik tuto výměnu pouze u toho vadného kola + lanovod, s tím, že asi za týden uděláme druhé kolo. Stávající destičky byly Bosch s takovými třemi napruženými drátky na jedné destičce. Sehnal tedy stejné od NK. Kotouče taky NK. A tady začaly problémy. Po opravě prvního kola jsem zjistil, že kotouč stále lehce dře o desky a po ujetí cca 80km se kolo už docela slušně zahřeje a desky začnou pískat. Uběhl týden a přišel čas opravy druhého kola a hledání důvodu zahřívání prvního. Po odpojení hadice k brzdiči se tato jevila jako hůře průchozí, tudíž se vyměnily na obou stranách i hadice. A výsledek: kola se hřála už obě. Další krok byl přetěsnění hlavního brzdového válce. Opět beze změn. Tak jsem koupil znovu opravné sady brzdičů, tentokrát i s novými pístky (byť staré nevypadaly špatně), ale výsledek je beze změn.

Takže shrnutí: vyměněny kotouče, desky, hadičky, pístky + těsnení, hlavní brzdič přetěsněn, lanovod ruční brzdy, nová kapalina (pro ESP) a kola se stále hřejí.V řídící jednotce žádné závady nejsou.

Četl sem v "Jak na to", že u vozidel s ABS musí být odvzušnění provedeno přes zvláštní přístroj v servisu. Na některém fóru k tomu někdo zmiňoval že se jedná o přetlakové odvzdušnění čerpadla ABS. Může to být důvod?

Auto brzdí v pohodě, i ABS funguje. Ani nepozoruji nějaké brždění s vlivem na zpomalování auta nebo snížení výkonu. Ale už jsem po výměně toho všeho najel cca 200 km a nic se nezměnilo. Ještě podotýkám, že se nic nemění ani když jsou vyháklé lanovody. Skusili jsme snad už všechno.

Může mi někdo poradit, kde může být problém? Děkuji.

Re: zahřívání brzd po výměně kotoučů a desek

Napsal: 14 srp 2014, 19:39
od ernst
Opravdu chodí volně třmen ne vodících čepech, a destičky samotné se dají posouvat lehce bez výrazného odporu?


Jestli máš brzdový třmen do kterého vede jak hadička i lanko, tak je třeba zkontrolovat jestli se páka ovládaná lankem vrátí až na doraz po uvolnění ruční brzdy, musí se vrátit hned, bez zpoždění.

Celkem často se u tohoto typu brzd (všeobecně, ne jen opel) stává to, že se kluzné ložisko, ve kterém se natáčí hřídel páky ruční brzdy vydře, nebo vyrezne přímo ta hřídel, díky tomu se páka vrací špatně (je přitažená brzda) a tím částečně blokuje pístek brzdy tak, aby se vrátil kousek zpátky a vytvořil tak vůli mezi deskou a kotoučem.

Někdy stačí na páku přidat pružinku aby se vracela na doraz, ale to je jen dočasné řešení na cca půl roku, nicméně na vyzkoušení je to ideální.

vetšinou je třeba dát nové ložisko a gufero nebo gumičku co je za ním směrem ven z třmenu.

jestliže ti mechanik koupil sadu na přetěsnění s pístkem, tak pravděpodobně vytáhl jen pístek ale dál ten mechanismus za ním nevytahoval (ona je to taky celkem drbačka).

další co mě napadá je ohlý brzdový třmen (jeho nepohyblivá část) a nebo špatně seřízená ruční brzda.

Re: zahřívání brzd po výměně kotoučů a desek

Napsal: 19 srp 2014, 08:57
od caliv6
Zdravím. Díky za odpověď. Celý třmen chodí na čepech volně. Jsou tam nové gumy, promazáno přiloženou vazelinou v opravné sadě. Pístek byl rozebrán a přetěsněn komplet. A drbačka to je (byl jsem u celé opravy). Ty páky ruční brzdy se nerozebíraly, ale vrací se na dorazy. Jenže problém je, že ty desky se dostatečně neuvolní ani s vyháklými lanovody, takže chod ruční brzdy by na to neměl mít vliv.

Re: zahřívání brzd po výměně kotoučů a desek

Napsal: 20 srp 2014, 07:53
od caliv6
Takže problém vyřešen. A je to taková banalita, až se to stydím napsat. Ale na druhou stranu, třeba to někomu pomůže.

Celá záhada spočívala ve špatně nasazených deskách. Kdo to zná, asi už tuší. Na jedné z detiček u každého páru jsou 3 drátková pérka, která se musí "zaháknout" za brzdový pístek. Takže pístek při návratu desku odtáhne.

Bohužel jsem netušil, že člověk (můj dvorní mechanik), který se už asi 12 let živí opravami aut se ještě nesetkal s tímto systémem uložení brzdových destiček. Nasadil desky, jak je zvyklý u jiných aut, přímo do brzdíče v domění, že tato pérka mají pístek odtláčet. Jenže pérka se zmáčkla a pravděpodobně bránila pístku, aby se mohl při návratu otačet a vrátit zpět.

Za uplynulý týden jsme to měli rozdělané 3x. Pořád jsme řešili jiné možné příčiny, a toto nás nenapadlo. A když jsem se večer podíval do "Jak na to", kde je to přesně popsáno, myslel jsem, že mě jebne!

Re: zahřívání brzd po výměně kotoučů a desek

Napsal: 21 srp 2014, 00:19
od ernst
:D no.. ono se někdy stačí podívat na ten papírek co dojde v krabičce k destičkám :)

když jsem tento systém viděl prvně, tak jsem měl spíše problém destičku správně nasadit (vždycky mi ten drátek vypadl). No chyba se může stát kdykoli, a někdy to ani člověka nenapadne.. :)

Re: zahřívání brzd po výměně kotoučů a desek

Napsal: 14 dub 2024, 18:48
od milosh
Taky mam ted po vymene desticek a u zadniho levyho kola po jizde horky tak ze se na nem neda udrzet ruka, tak mozna to bude stejny problem :lol: