Stránka 2 z 2
Re: Corsa C1.0 12v 973.0cm3 43kw vymena oleja
Napsal: 05 lis 2013, 19:36
od Colommbo
Dvě věci:
1. olej 5W30 byť doporučený a splňující klasifikace vidím spíše do nového či málo opotřebovaného motoru nemajícího žádné větší provozem způsobené vůle a nespotřebovávajícího olej. Nepíšeš, kolik toho má tvůj motor za sebou, nicméně může se stát, že motoru bude "chutnat"...
2. přechod z předtím používaného 10W40 na 5W30 osobně považuju za přecjen dost velký, chceš-li použít "řidší" olej, pouvažuj spíše o 5W40...

Re: Corsa C1.0 12v 973.0cm3 43kw vymena oleja
Napsal: 05 lis 2013, 19:45
od opelfan
Motor má najazdených 68.000 km, výrobca píše viskozity 0W30, 5W30 alebo 10W30 výkonnostnej triedy A3-98. Tak teraz neviem aký olej tam použiť? Budem jazdiť hlavne krátke trasy do 10 km
Re: Corsa C1.0 12v 973.0cm3 43kw vymena oleja
Napsal: 05 lis 2013, 21:45
od Colommbo
Najeto nemáš moc a za předpokladu, že motor olej příliš nespotřebovává, můžeš tedy zkusit tu 5W30, na ty krátké jízdy bude akorát - otázka však je, PROČ tedy byla předchozí náplň 10W40, jak píšeš. Prostě zkus a uvidíš...

Re: Corsa C1.0 12v 973.0cm3 43kw vymena oleja
Napsal: 06 lis 2013, 07:25
od opelfan
Podľa servisnej knižky pri prvej výmene (20000 km) bol použitý olej 5W-40. Aký olej sa dával pri ďalších prehliadkach netuším, nie sú tam žiadne ďalšie záznamy, zrejme corsa bola servisovaná v neautorizovanom servise. Našiel som len štítok na dverách, zrejme z poslednej prehliadky a je tam uvedený olej 10W-40, ale ten olej je úplne čierny, takže pochybujem, že bol vôbec menený.
V návode je písané, že olej 10W-30 nie je vhodný pri teplotách nižších ako -15, je to už extrém, ale na horách sú v zime nižšie teploty.
Tak teraz neviem čo tam naliať, bude lepšia voľba 5W-40, v čom je rozdielna od 5W-30, samozrejme sa bavíme o triede A3.
Re: Corsa C1.0 12v 973.0cm3 43kw vymena oleja
Napsal: 06 lis 2013, 10:02
od Colommbo
Odhlédneme-li od všech ostatních detailů (a teď mám na müsli zejm. aditiva nebo různé složky základového oleje, jimiž se jednotlivé značky olejů liší), je základní rozdíl mezi 5W30 a 5W40 ten, že od cca 40°C do provozní teploty motoru je čtyřicítka "hustší", má vyšší viskozitu a tedy schopnost lépe ulpívat na mazaných částech motoru, na nichž vytváří silnější (ne však za každou cenu ve smyslu pevnější) olejový film a lépe dotěsňuje vůle mezi součástkami. V mrazech a nízkých teplotách nad nulou budou mít oba oleje viskozitu stejnou (mají oba "zimní" číslo 5). Zcela obecně lze říci, že 5W40 je v porovnání s 5W30 "univerzálnější" a jeho vlastnosti jsou více využitelné ve větším teplotním rozsahu směrem k vysokým teplotám, se zvyšujícím se letním číslem (50, 60) teplotní zatížitelnost oleje nadále stoupá. Pro tebou popisovaný provoz s převahou krátkých a tedy spíše studených jízd je třicítka zcela vyhovující, kupř. na letní cestu k moři by byla vhodnější čtyřicítka...

Tribologie (nauka o olejích) a tribotechnika je dneska věda...
