Mokka X 1,4, chladící systém
Moderátor: Moderátoři
- Astra - R@SAG
- Moderátor
- Příspěvky: 614
- Registrován: 02 dub 2020, 13:26
- Bydliště: Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Mokka X 1,4, chladící systém
OK, tak bych to necha prohlednou, ale termostat to tak vypadá. Jinak po 5 letech a nebo 240 tis. km se doporučuje vyměnit chladící kapalina. Údaje ze servisního plánu.
Předešlé vozy: Opel Astra F 1.4 8v - 1992
Současný vůz: Opel Astra G 1.4 16v ECOTEC - 2003
Současný vůz: Opel Astra G 1.4 16v Twinport - 2006
Současný vůz: Opel Astra J 1.4 Turbo 88kW/120k - 2015
WEB: astra-rasag.cz - vše o Opelech.
Současný vůz: Opel Astra G 1.4 16v ECOTEC - 2003
Současný vůz: Opel Astra G 1.4 16v Twinport - 2006
Současný vůz: Opel Astra J 1.4 Turbo 88kW/120k - 2015
WEB: astra-rasag.cz - vše o Opelech.
- Reklama
Re: Mokka X 1,4, chladící systém
Při problémech většinou začínáme se složitým řešením. Stále mě to nedávalo logiku, až dnes ráno v posteli mě napadlo, že by to mohla být ztráta tlaku v chladícím systému. To by vysvětlovalo proč se to vaří už při 100° a proč je studená hadice u termostatu, který zapíná při 103°, a proč tak razantně stoupne hladina vody studená/teplá ve vyrovnávací nádobce. Tlak má být podle víčka vyrovnávací nádobky, 140 kPa.
Tlakový ventil těsní, tak jsem namotal na spodní O kroužek víčka, jednu vrstvu elektrikářské pásky a zdá se, že závada chlazení MOKKA, je odstraněna. Po 20 km nic nevaří, teploty v pohodě a hladina v nádobce stoupla po zahřátí cca o 1,5 cm. (původně 5 cm).
Stačilo by vyměnit "O" kroužek, ale vyměním celé víčko za cca 70 Kč a jede se dál.
Auto, jako takové chválím, a pro důchodce ideál. Průměrná spotřeba na 60 000 km je 6,5 l/100. Ještě jsem žádnou závadu neřešil.
Tlakový ventil těsní, tak jsem namotal na spodní O kroužek víčka, jednu vrstvu elektrikářské pásky a zdá se, že závada chlazení MOKKA, je odstraněna. Po 20 km nic nevaří, teploty v pohodě a hladina v nádobce stoupla po zahřátí cca o 1,5 cm. (původně 5 cm).
Stačilo by vyměnit "O" kroužek, ale vyměním celé víčko za cca 70 Kč a jede se dál.
Auto, jako takové chválím, a pro důchodce ideál. Průměrná spotřeba na 60 000 km je 6,5 l/100. Ještě jsem žádnou závadu neřešil.
- Astra - R@SAG
- Moderátor
- Příspěvky: 614
- Registrován: 02 dub 2020, 13:26
- Bydliště: Ostrava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Mokka X 1,4, chladící systém
Tak super, že to nakobec se vyšešilo.
Předešlé vozy: Opel Astra F 1.4 8v - 1992
Současný vůz: Opel Astra G 1.4 16v ECOTEC - 2003
Současný vůz: Opel Astra G 1.4 16v Twinport - 2006
Současný vůz: Opel Astra J 1.4 Turbo 88kW/120k - 2015
WEB: astra-rasag.cz - vše o Opelech.
Současný vůz: Opel Astra G 1.4 16v ECOTEC - 2003
Současný vůz: Opel Astra G 1.4 16v Twinport - 2006
Současný vůz: Opel Astra J 1.4 Turbo 88kW/120k - 2015
WEB: astra-rasag.cz - vše o Opelech.
Re: Mokka X 1,4, chladící systém
Jen díky Vám Astra - R@SAG a vašim informacím se to nakonec takhle vyřešilo.
Mluvil jsem s několika mechaniky a každý má vžité, že pracovní teplota vody v motoru je udržovaná na 90°, tak, jak v podstatě ukazuje přístrojová deska.
Na víčku vyrovnávací nádobky, je pojišťovací tlakový ventil, který otevírá při tlaku 140 kPa (napsáno na víčku) a to je bod varu vody přibližně 339°C.
Nikdy jsem nad tím neuvažoval, ale dnes už vím, pokud je tedy víčko v pořádku, že se nic při teplotě 105° nemůže v chlazení vařit a unikat přes přepad ven z nádobky! Může se jen zvyšovat teplota, až do těch zmíněných 339°. Pak by teprve byl okruh chlazení neprůchodný vinou termostatu, nebo omezený - zanesený chladič.
Také jsem nikdy nekontroloval po jízdě, jestli je teplý, nebo studený, chladič motoru. Teď jsem studený chladič mylně považoval za závadu a po vyhodnocení společně s teplotou vody v motoru 105°, udělal mylné vyhodnocení celého případu. Druhý termostat, který je na výstupu chladiče do motoru, otevírá až při 103°. V podstatě to chápu tak, že musí chladnou vodu z chladiče do motoru jen dávkovat, protože ho chladná voda při průtoku opět uzavře.
Tolik na závěr.
Mluvil jsem s několika mechaniky a každý má vžité, že pracovní teplota vody v motoru je udržovaná na 90°, tak, jak v podstatě ukazuje přístrojová deska.
Na víčku vyrovnávací nádobky, je pojišťovací tlakový ventil, který otevírá při tlaku 140 kPa (napsáno na víčku) a to je bod varu vody přibližně 339°C.
Nikdy jsem nad tím neuvažoval, ale dnes už vím, pokud je tedy víčko v pořádku, že se nic při teplotě 105° nemůže v chlazení vařit a unikat přes přepad ven z nádobky! Může se jen zvyšovat teplota, až do těch zmíněných 339°. Pak by teprve byl okruh chlazení neprůchodný vinou termostatu, nebo omezený - zanesený chladič.
Také jsem nikdy nekontroloval po jízdě, jestli je teplý, nebo studený, chladič motoru. Teď jsem studený chladič mylně považoval za závadu a po vyhodnocení společně s teplotou vody v motoru 105°, udělal mylné vyhodnocení celého případu. Druhý termostat, který je na výstupu chladiče do motoru, otevírá až při 103°. V podstatě to chápu tak, že musí chladnou vodu z chladiče do motoru jen dávkovat, protože ho chladná voda při průtoku opět uzavře.
Tolik na závěr.
Re: Mokka X 1,4, chladící systém
Ještě jeden dodatek.
Když jsem položil otázku o teplotách benzinových motorů mému vyhledávači Perplexity, dostal jsem tuto odpověď:
Optimální rozsah: Většina současných motorů pracuje při 90–105 °C, s tendencí k vyšším teplotám u přímovstřikových a přeplňovaných motorů (až 114 °C).
Když jsem položil otázku o teplotách benzinových motorů mému vyhledávači Perplexity, dostal jsem tuto odpověď:
Optimální rozsah: Většina současných motorů pracuje při 90–105 °C, s tendencí k vyšším teplotám u přímovstřikových a přeplňovaných motorů (až 114 °C).