Chyba P0171 opel astra j

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Anthonek
Příspěvky: 5
Registrován: 09 kvě 2011, 16:09

Chyba P0171 opel astra j

Příspěvek od Anthonek »

Ahoj všichni,
prosím o radu s mojí Astrou J 1.4 Turbo benzín 2012 (A14NET, 103 kW). Mám problém s chybou P0171 (System Too Lean Bank 1) a vibracemi motoru na volnoběh.
Auto jsem napojil na diagnostiku ScanMaster a naměřil jsem následující hodnoty (na volnoběh):
* Long Term Fuel Trim (LTFT): +10,9 %
* Short Term Fuel Trim (STFT): -5,5 %
* Váha vzduchu (MAF): 1,775 g/s – Toto mi přijde extrémně nízké, normálně by mělo být víc.
* Lambda sonda (přední): Osciluje mezi 0,1 V a 0,8 V (zdá se, že funguje).
* Absolutní tlak v sacím potrubí (MAP): 36 kPa (vypadá ok).
* Tlak paliva: 399 kPa (3.99 bar) – Nejsem si jistý, zda je to tlak nízkotlaké nebo vysokotlaké strany. Pokud je to vysokotlaká, je to asi hodně málo.
Už jsem zkoušel hledat úniky vzduchu (falešný vzduch) vizuálně i sprejem, ale nic jsem nenašel. Také jsem zkusil odpojit MAF senzor, ale chod motoru se nezlepšil.
Máte někdo zkušenosti s chybou P0171 a takto nízkou hodnotou MAF u motoru A14NET? Napadá vás, co by to mohlo být, když únik vzduchu zjevně není?
A ještě jedna otázka: Neznáte v okolí Varnsdorfu (případně Liberec, Ústí nad Labem, nebo blízko přes hranice) spolehlivý servis, který se vyzná v Opelech a uměl by si s tímto problémem poradit? Ty lokální servisy jsou buď vytížené, nebo si s tím neví rady.
Díky moc za každou radu!
Antonín
Reklama
 

Uživatelský avatar
Astra - R@SAG
Moderátor
Příspěvky: 631
Registrován: 02 dub 2020, 13:26
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Chyba P0171 opel astra j

Příspěvek od Astra - R@SAG »

Osobně mám taky Astru J 1.4 Turbo, jen slabší variantu 88kW/120k. Podle této chyby a podle seznamu chybových kódu co mám k dispozici, tak je to P0171 Systém úpravy paliva - Nízký. Osobně doposud jsme tuto chybu neměl. Vím ale pod svých kolegů s tímto motorem, že měnily potíže s regulačním ventilem paliva a to dělalo ty vybrace motoru.
Předešlé vozy: Opel Astra F 1.4 8v - 1992
Současný vůz: Opel Astra G 1.4 16v ECOTEC - 2003
Současný vůz: Opel Astra G 1.4 16v Twinport - 2006
Současný vůz: Opel Astra J 1.4 Turbo 88kW/120k - 2015
WEB: astra-rasag.cz - vše o Opelech.
Anthonek
Příspěvky: 5
Registrován: 09 kvě 2011, 16:09

Re: Chyba P0171 opel astra j

Příspěvek od Anthonek »

Asi je to pravděpodobně vadný zpětný ventil sacího potrubí, provedl jsem diagnostiku a podle všech dostupných dat to k tomu přiklání. Jen teď někoho sehnat, kdo je schopen to opravit. Zkusím se zeptat nějakého mechanika, který to udělá. U těchto oplů je to zřejmě častá závada a trpí na to.
Pokecal jsem o tom s umělou inteligencí a trochu mi pomohla se, alespoň něčeho chytit. Jsem jen uživatel auta a nerozumím tomu.

* Chybový kód P0171 - "System Too Lean (Bank 1)"
* Vibrace motoru na volnoběh.
Poskytnutá diagnostická data (ze ScanMasteru, na volnoběh):
* Chybový kód: P0171 - "Systém příliš chudý, Banka 1".
* Palivové korekce (Fuel Trims):
* Long Term Fuel Trim (LTFT) Bank 1: +10.9 % (ECU dlouhodobě přidává palivo o 10.9 % k dosažení správného poměru).
* Short Term Fuel Trim (STFT) Bank 1: -5.5 % (Krátkodobá korekce, běžné).
* Nucené udávání paliva (Forced Fuel Delivery): 9.0 % (Potvrzení snahy ECU obohatit směs).
* Váha vzduchu (MAF senzor):
* Průtok vzduchu (MAF): 1.775 g/s (Kriticky nízká hodnota pro tento motor na volnoběh; normální rozmezí je obvykle 2.5 - 6 g/s).
* Lambda sonda (O2 Sensor):
* Napětí přední lambda sondy (Bank 1 Sensor 1): Osciluje mezi cca 0.1 V a 0.8 V (Normální oscilace úzkopásmové sondy; sonda reaguje správně na chudou směs).
* Absolutní tlak v sacím potrubí (MAP senzor):
* MAP: 36 kPa (Normální hodnota pro volnoběh).
* Tlak paliva:
* Tlak paliva: 399 kPa (3.99 bar) - Potenciálně problematická hodnota, vyžaduje ověření, zda se jedná o nízkotlakou (z nádrže) či vysokotlakou (HPFP) stranu palivového systému.
Interpretace dat pro mechanika:
Kombinace P0171, vysokého LTFT a extrémně nízké hodnoty MAF senzoru (1.775 g/s na volnoběh) silně ukazuje na únik neměřeného vzduchu do motoru (tzv. "falešný vzduch" nebo "vacuum leak") za MAF senzorem. Lambda sonda potvrzuje chudou směs a ECU se ji snaží korigovat. Vibrace motoru jsou typickým důsledkem nestabilního spalování chudé směsi.
Nejpravděpodobnější příčiny a doporučené diagnostické kroky (s pravděpodobnostmi):
Celková pravděpodobnost pro únik vzduchu (Vacuum Leak): ~ 85 %
* Zdůvodnění: Diagnostická data (P0171, vysoké LTFT, kriticky nízký MAF) jsou učebnicovým příkladem velkého úniku vzduchu. PCV systém těchto motorů je známý svou náchylností k selhání.
* PCV systém - úniky vzduchu (mimo hlavní membránu víka ventilů): ~ 70 %
* a) Vadný zpětný ventil (non-return valve) v sacím potrubí: ~ 45 %
* Popis: Malý plastový ventil vložený do horní části sacího potrubí (jak bylo vidět na majitelových obrázcích s oranžovým označením). Slouží k odsávání plynů z klikové skříně na volnoběh a k uzavření při přeplňování.
* Možné závady: Praskliny, zaseknutí v otevřené poloze, selhání těsnění ventilu nebo jeho usazení v potrubí.
* Doporučená diagnostika:
* Prioritně: Cílený kouřový test nebo sprejový test (s hořlavým sprejem, např. čistič brzd) přímo kolem tohoto ventilu a jeho usazení v sacím potrubí. Pozorovat jakoukoliv změnu otáček motoru nebo viditelný únik kouře.
* Vizuální kontrola ventilu na praskliny.
* Případný test funkčnosti ventilu po demontáži (propouští pouze jedním směrem).
* b) Vadný zpětný ventil (non-return valve) v hadici u turba: ~ 15 %
* Popis: Nachází se v tlustší hadici vedoucí z PCV systému (klikové skříně) do vstupu turba (za vzduchovým filtrem, před turbínou), opět označen oranžovým rámečkem na jednom z majitelových obrázků.
* Možné závady: Selhání ventilu, prasknutí nebo uvolnění hadice.
* Doporučená diagnostika:
* Kouřový/sprejový test v oblasti tohoto ventilu a související hadice.
* Vizuální kontrola hadice a ventilu na praskliny nebo rozpojení.
* c) Praskliny nebo volné spoje na ostatních PCV hadicích a trubkách: ~ 10 %
* Popis: Jakékoliv jiné hadice v PCV systému, které by mohly být poškozené, zpuchřelé nebo špatně utažené/nasazené.
* Doporučená diagnostika: Kompletní vizuální prohlídka všech PCV hadic a jejich spojů. Kouřový test celého PCV systému.
* Vadný MAF senzor (Mass Air Flow Sensor) - trvale podměřuje: ~ 10 %
* Zdůvodnění: I když je únik vzduchu pravděpodobnější, takto nízká hodnota MAF může být způsobena i vadou samotného senzoru, který chybně hlásí menší průtok vzduchu, než je skutečný.
* Doporučená diagnostika:
* Verifikace MAF dat při různých otáčkách motoru proti referenčním hodnotám.
* Zvážit test s jiným, ověřeným MAF senzorem (pokud je vyloučen únik vzduchu).
* Vyčištění MAF senzoru (méně pravděpodobné řešení, pokud je hodnota takto nízká).
* Problémy s dodávkou paliva: ~ 4 %
* Zdůvodnění: P0171 je kód chudé směsi, což může být způsobeno i nedostatečným množstvím paliva. Hodnota tlaku paliva 399 kPa je zde klíčová pro další diagnostiku.
* Doporučená diagnostika:
* Určit, zda 399 kPa je tlak nízkotlakého (palivové čerpadlo v nádrži) nebo vysokotlakého (HPFP) systému.
* Nízkotlaká strana: Zkontrolovat tlak a průtok palivového čerpadla, stav palivového filtru.
* Vysokotlaká strana: Diagnostika vysokotlakého čerpadla (HPFP), regulátoru tlaku paliva a senzoru tlaku v railu.
* Test vstřikovačů paliva: Na zanesení, funkčnost nebo netěsnost.
* Jiné netěsnosti sání nebo další faktory: ~ 6 %
* a) Těsnění sacího potrubí k hlavě motoru: ~ 3 %
* Popis: Těsnění mezi sacím potrubím a hlavou motoru.
* Doporučená diagnostika: Kouřový/sprejový test kolem spojení sacího potrubí s hlavou motoru.
* b) Těsnění škrticí klapky / Podtlaková hadice k posilovači brzd: ~ 2 %
* Popis: Možné netěsnosti kolem škrticí klapky nebo na hadici vedoucí k posilovači brzd.
* Doporučená diagnostika: Kouřový/sprejový test v těchto oblastech.
* c) Zapalovací systém (svíčky/cívky): ~ 1 %
* Popis: I když mohou způsobovat vibrace, obvykle vedou k chybovým kódům P030x (vynechávání zážehu), nikoli primárně P0171 bez dalších kódů.
* Doporučená diagnostika: Vizuální kontrola svíček, kontrola cívek.
Doporučený akční plán pro automechanika (seřazeno dle priority):
* Priorita: Důkladný kouřový test celého sacího systému a PCV okruhu.
* Začít u vstupu vzduchu (za MAF senzorem) a nechat kouř proniknout celým systémem.
* Pečlivě sledovat úniky kouře, zejména v oblasti obou zpětných ventilů PCV (v sacím potrubí a u turba) a všech PCV hadic.
* Oprava zjištěných úniků vzduchu.
* Po opravě úniků: Vymazat chybové kódy a provést kontrolní jízdu s monitorováním LTFT, STFT a MAF hodnot.
* Pokud jsou hodnoty stále mimo normu (LTFT vysoké, MAF nízké), přejít k dalším krokům.
* Pokud není nalezen únik: Diagnostika a ověření funkčnosti MAF senzoru.
* Pokud MAF senzor funguje správně: Detailní diagnostika palivového systému, s důrazem na objasnění a ověření tlaku paliva (vysokotlaká/nízkotlaká strana) a funkci vstřikovačů.
Tento plán by měl automechanikovi poskytnout velmi cílené a efektivní kroky k řešení problému. No asi se nějaký mechanik tomu bude smát, ale já tomu nerozumim a tak jsem se snažil něco zkusit a pochopit to. A tento nástroj mě nekam navedl nevím kolik z toho mohu všemu věřit na kolik procent.
Odpovědět

Zpět na „Technická Sekce“